توصیه لئوناردو به نقاشان جوان
3 مشترك
صفحه 1 از 1
توصیه لئوناردو به نقاشان جوان
لئوناردو داوینچی در سال 1452 متولد شد.حرفه اش نقاشی بود و از خود آثار زیادی به جا گذاشته است .اما لئوناردو علاوه براینکه نقاش بود ،مهندس،ریاضی دان،مخترع،معمار و نویسنده نیز بود .ازاین گذشته ،او دانشمندی بودکه نکات مورد توجهش در زیست شناسی ،فیزیک و شیمی در 120 دفترچه ثبت شده است .همچنین داوینچی موسیقیدان موفقی بود و عود مینواخت.
اما دلبستگی های فراوانش هرگز مانع خلق شاهکارهایش نبودند.در واقع،هدف بررسی های او ،بخصوص در زمینه کالبد شناسی ،بهتر شدن نقاشی هایش بود .او به شدت معتقد بود که بابررسی آثار نقاشی دیگران تنها میتوان آثار کوچکی به وجودآورد ،اما نقاشی که علاوه برآن در زمینه طبیعت پژوهش کند میتواند آثار هنری بزرگی خلق کند.
لئوناردو احساس میکرد که هنرمند نباید تنها به نقاشی ظاهراشخاص بپردازد ،بلکه چنان که نوشته است باید تلاش کند «تا تصورات و نیات روحی اوراهم به تصویر بکشد»- به همین دلیل با کوشش زیاد میخواست که با نمایش جزئیات بدنی ،ویژگی ها و شخصیت افراد موضوع نقاشی را نیز به تصویر بکشد و این کار را به توصیه آلبرتی میکرد که میگفت:
نقاشی میتواند تماشاگر را به جنبش درآورد ،به این شرط که در تصویر ،تاحدممکن،احساسات کسانی که نقاشی شده اند به وضوح نشان داده شده باشند»
به همین دلیل برای مثال در تابلوی شام آخر (1497) لئوناردو بر خلاف سایر هنرمندان دوره رنسانس برای نمایش گنهکاری یهودا ،اوراازبقیه جدا نکرده است و یهودارا دربین سایر حواریون کشیده است .[برخی نیز به وجود مریم مجدلیه در تابلو معتقدند]در عوض خیانت آتی او به مسیح به وسیله حالت صورت و وضعیت بدنی اش نشان داده شده است .صورت و بدن سایر حواریون نیز بیانگر احساسات آنهاست که از وحشت تا نگرانی و خشم و کنجکاوی متفاوت است.
«توصیه زیر در دفترچه های لئوناردوداوینچی یافت شده است که خطاب به هنرمندان جوان است»
جوانان در ابتدا باید پرسپکتیو یاد بگیرند و پس از آن تناسب اجسام را بیاموزند.سپس باید ازروی بعضی آثار خوب کپیه برداری کنند تابا شکل های ظریف آشنا شوند .سپس ازروی طبیعت [کپیه برداری کنند]تاباتمرین قوانینی را که یاد گرفته اند تثبیت نمایند.....سپس هنر خودشان را بکار ببندند..... .
برای نقاش لازم است که کاملا با اندامهای بدن برهنه ،درتمام موقعیت ها و وضعیت های ممکن آشنا شود و کالبد شناسی عضلات ،استخوان ها،رباط ها و رگ و پی را به خوبی بداند... .
نقاش...بایدتنها بماند...هنگام تنهایی به واقع ارباب خودتان هستید و اگر یک همراه داشته باشید،نصف خودتان هستید و به تناسب تعداد همراهان،این میزان کمتر میشود....واگر همراهان زیادی داشته باشید ،به این نقص،بیشتر دچار میشوید.... .
ذهن نقاش باید شبیه آینه باشد که همان رنگهایی راکه میگیرد ،باز می تاباند وباید با تصاویر همان تعداد اشیایی که در مقابلش قرار گرفته ،پر شده باشد....شما میتوانید نقاش خوبی باشید ،اگر بتوانید با هنرتان هر نقشی را که طبیعت ایجاد کرده ،نمایش دهید.و شما قادر به این کار نخواهید بود ،مگر اینکه آنهارا ببینید و در ذهنتان ثبت کنید.ازاین رو هنگامی که از دشت میگذرید ،به چیزهای مختلف توجه کنید و مجموعه ای از کیفیت های [مختلف] را در ذهن فراهم بیاورید.
اما دلبستگی های فراوانش هرگز مانع خلق شاهکارهایش نبودند.در واقع،هدف بررسی های او ،بخصوص در زمینه کالبد شناسی ،بهتر شدن نقاشی هایش بود .او به شدت معتقد بود که بابررسی آثار نقاشی دیگران تنها میتوان آثار کوچکی به وجودآورد ،اما نقاشی که علاوه برآن در زمینه طبیعت پژوهش کند میتواند آثار هنری بزرگی خلق کند.
لئوناردو احساس میکرد که هنرمند نباید تنها به نقاشی ظاهراشخاص بپردازد ،بلکه چنان که نوشته است باید تلاش کند «تا تصورات و نیات روحی اوراهم به تصویر بکشد»- به همین دلیل با کوشش زیاد میخواست که با نمایش جزئیات بدنی ،ویژگی ها و شخصیت افراد موضوع نقاشی را نیز به تصویر بکشد و این کار را به توصیه آلبرتی میکرد که میگفت:
نقاشی میتواند تماشاگر را به جنبش درآورد ،به این شرط که در تصویر ،تاحدممکن،احساسات کسانی که نقاشی شده اند به وضوح نشان داده شده باشند»
به همین دلیل برای مثال در تابلوی شام آخر (1497) لئوناردو بر خلاف سایر هنرمندان دوره رنسانس برای نمایش گنهکاری یهودا ،اوراازبقیه جدا نکرده است و یهودارا دربین سایر حواریون کشیده است .[برخی نیز به وجود مریم مجدلیه در تابلو معتقدند]در عوض خیانت آتی او به مسیح به وسیله حالت صورت و وضعیت بدنی اش نشان داده شده است .صورت و بدن سایر حواریون نیز بیانگر احساسات آنهاست که از وحشت تا نگرانی و خشم و کنجکاوی متفاوت است.
«توصیه زیر در دفترچه های لئوناردوداوینچی یافت شده است که خطاب به هنرمندان جوان است»
جوانان در ابتدا باید پرسپکتیو یاد بگیرند و پس از آن تناسب اجسام را بیاموزند.سپس باید ازروی بعضی آثار خوب کپیه برداری کنند تابا شکل های ظریف آشنا شوند .سپس ازروی طبیعت [کپیه برداری کنند]تاباتمرین قوانینی را که یاد گرفته اند تثبیت نمایند.....سپس هنر خودشان را بکار ببندند..... .
برای نقاش لازم است که کاملا با اندامهای بدن برهنه ،درتمام موقعیت ها و وضعیت های ممکن آشنا شود و کالبد شناسی عضلات ،استخوان ها،رباط ها و رگ و پی را به خوبی بداند... .
نقاش...بایدتنها بماند...هنگام تنهایی به واقع ارباب خودتان هستید و اگر یک همراه داشته باشید،نصف خودتان هستید و به تناسب تعداد همراهان،این میزان کمتر میشود....واگر همراهان زیادی داشته باشید ،به این نقص،بیشتر دچار میشوید.... .
ذهن نقاش باید شبیه آینه باشد که همان رنگهایی راکه میگیرد ،باز می تاباند وباید با تصاویر همان تعداد اشیایی که در مقابلش قرار گرفته ،پر شده باشد....شما میتوانید نقاش خوبی باشید ،اگر بتوانید با هنرتان هر نقشی را که طبیعت ایجاد کرده ،نمایش دهید.و شما قادر به این کار نخواهید بود ،مگر اینکه آنهارا ببینید و در ذهنتان ثبت کنید.ازاین رو هنگامی که از دشت میگذرید ،به چیزهای مختلف توجه کنید و مجموعه ای از کیفیت های [مختلف] را در ذهن فراهم بیاورید.
Admin- مدیر تالار
- تعداد پستها : 884
رد: توصیه لئوناردو به نقاشان جوان
من هم خواهرم و هم برادرم نقاش هستند ولي من به هيچكدوم نرفتم پس اين مقاله خيلي بهم اميد داد
مرسي هاديjoon
مرسي هاديjoon
MIL@D- تعداد پستها : 698
رد: توصیه لئوناردو به نقاشان جوان
ما 3 تا برادریم هر سه نقاش چیره دست جدی گفتم
Admin- مدیر تالار
- تعداد پستها : 884
رد: توصیه لئوناردو به نقاشان جوان
خب نپرسیده بودی تازه گیتار هم میزنم :@I<:
Admin- مدیر تالار
- تعداد پستها : 884
صفحه 1 از 1
صلاحيات هذا المنتدى:
شما نمي توانيد در اين بخش به موضوعها پاسخ دهيد